San Francisco

2 augustus 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

2 aug

We willen met de Cablecar naar de haven waar we bij Blazing Saddles onze fietsen gereserveerd hebben. Het duurt even voordat we een Cablecar hebben want de meeste zitten ramvol. Eindelijk hebben we er een. Er is plek zat om te zitten maar Niels en Sven willen aan de buitenkant hangen. Wel spannend op de heel steile stukken (vind ik....).
Voordat we de fietsen halen ontbijten we nog even bij Starbucks.
We halen de fietsen, krijgen een helm (verplicht) en uitleg over de fIets.
We laten ze uit beleefdheid nog net uitpraten....de medewerker begeleidt ons naar buiten en geeft nog wat tips die we niet meer horen....ja, ja...daaahaaaag, gauw wegwezen.
We gaan heuvel af en soms een stevig stukje omhoog.
De fietspaden zijn redelijk goed tot heel goed.
In San Francisco is het koud en mistig maar voorbij de Golden Gate Bridge zien we Sausalito lekker in de zon liggen. Daar gaan we naartoe. Sausalito is zo'n 13 kilometer fietsen.
We fietsen de Golden Gate brug over. Geweldig. Grappig, als ik ergens fiets heb ik veel meer het idee dat ik er echt ben. Veel meer dan wanneer ik wandel.
De wind op de brug is heel hard en het is heel druk. Veel haastige racefietsers die hun hobby heel serieus nemen. Wij genieten van het water en de boten.
In Sausalito is het een stuk warmer dan in San Francisco. We pellen wat laagjes kleding af en lopen het plaatsje in. Net buiten de toeristische drukte vinden we een geweldig visrestaurant (Salito's Crabhouse) waar we aan het water heerlijk op het terras in de zon gaan zitten. Genieten! Lekkere wijn, heerlijke krabsalade. Wat wil een mens nog meer?
We willen terugreizen met de Ferry. Helaas, dan moeten we ongeveer twee uur wachten. In verband met het weekend is het heel druk en er zijn mensen die wel gereserveerd hebben voor de eerdere afvaarten..... We besluiten terug te fietsen.
We zijn de hele vakantie al heel sportief bezig dus eigenlijk is het wel logisch om ook terug niet voor de makkelijkste weg te kiezen....
De wegen waar we op de heenweg lekker hard naar beneden zijn gereden zien er op de terugweg wel iets anders uit.....ondanks het stevige stukje fietsen toch heerlijk, de vrijheid die je zo op de fiets voelt
Omdat het inmiddels laat in de middag is, is het minder druk op de brug maar de wind is nog harder gaan waaien, je moet je af en toe echt schrap zetten. Gelukkig fietsen we gedeeltelijk voor de wind.
Ik fiets voorop en heb er een lekker tempo in zitten. Af en toe wel goed opletten als we niet ervaren en slingerende fietsers moeten inhalen.
We leveren de fietsen in en pakken een taxi terug naar het hotel. We rijden met onze taxi chauffeur door Tenderloin (dit is de slechtste wijk van San Francisco maar wel vlakbij ons luxe hotel) als we mensen omhoog zien kijken en naar boven zien wijzen. We zien twee agenten met hun handen op hun wapens die ons tegemoet komen lopen. Naast me stappen mensen uit hun auto die tegen elkaar zeggen dat ze snel achter de auto moeten schuilen. Onze chauffeur geeft een dot gas en racet zijn auto de straat uit. Er is blijkbaar geschoten of ze verwachten dat er geschoten gaat worden. De taxi chauffeur zegt dat er ook diverse agenten in burger die kant uit rennen (ik dacht dat dat nieuwsgierige en/of suïcidale mensen waren). Afijn, wel spannend maar vooral fijn dat dit (voor ons in ieder geval) goed is afgelopen.
Het was weer een avontuurlijke dag. Morgenochtend heel vroeg via Highway One richting Los Angeles.