On top of the world bij Alum Cave Bluff

17 augustus 2018 - Gatlinburg, Tennessee, Verenigde Staten

Vorig jaar was er een enorme bosbrand rond Gatlinburg die begonnen is in het park. Door de enorme droogte hadden veel bomen hun blaadjes al laten vallen. Om de ramp compleet te maken stond er ook nog een harde wind. Hierdoor wist de brand al snel door o.a. de opwaaiende brandende blaadjes bewoond gebied te bereiken. Alle bomen rond ons hotel (die op een beboste heuvel staat) stonden in de brand. Het hotel was omsingeld door het vuur en er was geen tijd meer om de gasten te evacueren. Het hotel is gelukkig een groot betonnen gebouw (slim in potentieel bosbrand-gebied) maar wel gebouwd als een grote schoorsteen. De ventilatoren bovenop het gebouw sloegen automatisch aan waardoor het hele gebouw op een gegeven moment vol met rook stond. De gasten hebben vanaf de middag tot ‘s nacht 3 uur in het gebouw moeten blijven. Er werd heel veel regen verwacht en ik denk dat behoorlijk wat mensen gebeden hebben dat de wolkbreuk zo snel mogelijk zou plaatsvinden. Gelukkig was dat ook zo, waarna de branden op de meeste plekken snel geblust konden worden en ook de gasten van ons hotel uiteindelijk geëvacueerd werden. De schade aan de bomen rond het hotel was enorm (en nog steeds goed zichtbaar) maar het hotel is buiten de rookschade en wat smeulschade niet aangetast geweest door het vuur.

Gelukkig is het nu niet zo droog, het is wel behoorlijk warm maar de luchtvochtigheid is hoog.

Gatlinburg zelf is een lange kermisstraat met attracties, musea, prullenwinkels, snoepwinkels, fastfoodrestaurants en de bijbehorende clientèle. Amerikanen hebben niet zoveel vakantiedagen dus in de korte vakanties die ze hebben willen ze zoveel mogelijk meemaken. Wij hebben de afgelopen twee weken al best veel meegemaakt dus wij zoeken ons vertier buiten deze kermis.

Bij het Visitor Cente vragen we informatie over wandelroutes. We gaan voor een route van 5 mijl die volgens de medewerker van het Visitor Centre langs mooie uitkijkpunten komt. En ja, een beer bestaat tot de mogelijkheden.

De “wandel”route van 5 mijl gaat over een pad waarbij we 1515 meter stijgen naar de Alum Cave Bluff. Dit is geen grot maar een 30 meter grote overhangende klif die beschutting kan bieden aan wandelaars die door eventuele regen worden overvallen tijdens hun wandel/ klimtocht

Voor ons geen regen, wel heeeeeel veel heel warme zon.

We hebben in onze rugzak een broodje en water en beginnen onze tocht. De hele tocht naar boven is van redelijk klimmend naar sterk klimmend. De eerste helft worden we nog vergezeld door het verfrissende geluid van een stromende beek naast het wandelpad. De tweede helft verdwijnt het geluid van het water naar de achtergrond om uiteindelijk helemaal buiten onze gehoorsafstand te raken.

We komen bij het eerste hoogtepunt, de grot. Er loopt door de grot een trap omhoog waarna de klim steeds steiler wordt. De comfortabele schaduw van de loofbomen en de rododendron-bomen laten we ook achter ons en het is verschrikkelijk warm. Af en toe stoppen we om te drinken want we verliezen behoorlijk wat vocht. Na een uur zien we de eerste glimpen van de Bluf. We zijn er bijna. En als we dan boven staan voelen we ons letterlijk “on top of te world”. We rusten wat uit en eten ons broodje. Als er wat meer mensen bij de Bluf aankomen pakken we onze spulletjes weer bij elkaar en beginnen aan de terugtocht. Na ongeveer een uurtje worden we weer verwelkomd door het geluid van het stromende water. We gaan bij de eerste mogelijkheid waar je je voeten in het water kan steken even zitten om de rest van ons eten op te eten en nog wat te drinken. Je kan je voeten niet langer dan een paar seconden in het water houden want het is echt ijs- en ijskoud. We zitten er even heel erg lekker af te koelen en beginnen dan aan het laatste stukje van deze prachtige tocht.

Overigens zijn de Smokey Mountains met 200 tot 300 miljoen jaar oude bergen een van de oudste bergketens ter wereld.

Wel jammer dat niet een van de 1500 beren even de moeite heeft genomen om tevoorschijn te komen.

Laatste kans; bij ons hotel schijnt regelmatig een wasbeer langs te komen. Dat is uiteindelijk ook een beer, toch? Dus we nemen een drankje en plaatsen ons op een strategische plek op het terras.

Zelfs de wasbeer is ons niet gegund maar we hadden wel een mooi uitzicht vanaf het terras.

1. Karen:
    18 augustus 2018
    He lieverds, wat een heerlijke verhalen en prachtige plaatjes weer! Ik ben blij dat jullie overduidelijk stukken gemakkelijker aan goed en gezond voer kunnen komen dan 4 jaar geleden (die beer hebben jullie trouwens toen al gehad....dus niet zeuren! 😂)....geniet van jullie laatste week in de fascinerende States! 😘
  2. Paula en Gerard:
    18 augustus 2018
    Schatten, mooie foto's weer! Heerlijk om van jullie klim- en wandelavonturen te lezen in mijn fijne luie stoel.
    Nog maar 1 week voor jullie. Wat vliegt de tijd!
    Dikke jus.
  3. Paula en Gerard:
    18 augustus 2018
    Natuurlijk niet: jus (tikfout) maar kus dus