Onderweg naar Yosemite

28 juli 2014 - Yosemite, Verenigde Staten

28 juli

We beginnen de dag met een heerlijk ontbijt met french toast, aardbeien en slagroom.
Hierna gaan we op weg naar Yosemite waar in de plaats waar wij verblijven, El Portal, eergisteren de bosbranden zijn begonnen.
Karen heeft vanmorgen het hotel gebeld. Het kan zijn dat de snelste toegangsweg vandaag wordt afgesloten in verband met de brand en dan moeten we een flink eind omrijden. Bij het hotel was verder, op een beetje rook na, niets aan de hand vertelde de receptioniste. We rijden eerst naar Lee Vining, ongeveer twee uur rijden van hier, en gaan daar verder kijken wat we doen.
Weer kilometers lang helemaal niets, op een enkele zoutmijn na. Maar die luchten! Die wolken! Je zou als schilder een behoorlijke uitdaging hebben aan het vastleggen van wat je hier ziet.
We komen in Inyo National Forrest. Hier wel weer bomen. Heel bijzonder, het ene moment is er nauwelijks begroeiing en na de volgende bocht rijdt je weer langs bomen en na weer een nieuwe bocht weer helemaal geen of nauwelijks begroeiing. Alleen in de verte altijd bergen. Niels zegt terecht dat hij dit grote niets misschien wel net zo indrukwekkend vindt als de Grand Canyon. In dit grote niets zie je af en toe een huis. Je zou wel aan willen bellen om te vragen; WAAROM.....maar dan denk ik weer aan Pam....
We rijden op ruim 2000 km hoogte. Een half uur voor Lee Vining zien we in de verte bergen met sneeuw en naderen we dennenbossen en een groot grindveld met dennenbomen en Mono Lake. Bij Lee Vining horen we dat de Tioga Pass open is. Gelukkig dat scheelt veel tijd en het is de mooiste route.
Bij Mono Lake zien we nog een kleine tornado.
We klimmen vrij snel tot 3000 m hoogte.
Bij de ingang van Yosemite National Park horen we dat we in verband met het vuur toch een flink stuk moeten omrijden (drie tot vier uur) om het vuur te vermijden.
We zien meertjes en beekjes en hebben beperkt uitzicht op de bergen in verband met de rook.
Even geen mooie foto's meer. We rijden het park in. De grijze lucht en rooklucht deprimeert een beetje. Verderop een oranje gloed in de witte rook.
Vlakbij de afslag die we eigenlijk hadden moeten hebben richting ons hotel, zien we een hoge wit/oranje toren van rook en vuur boven de bomen uitkomen. Beangstigend. Deze afslag naar onze bestemming is dus afgesloten en wij moeten rechtsaf het park weer uit. We laten de gigantische brand achter ons terwijl we de frisse lucht en een aantal brandweerauto's tegemoet rijden. Alle zijwegen zijn afgesloten in verband met het brandgevaar. Op de borden staat nu; extreme fire hazard today. Ja, dat is wel duidelijk.
We rijden door de omweg door wat leuke  dorpjes. Dat maakt de urenlange omrit wel een beetje goed.
We doen boodschappen vlakbij El Portal voor onze wandeltocht van ruim 6 uur morgen.
Om 18.00 arriveren we bij Cedar Lodge in El Portal. We zijn lang onderweg geweest,
Morgen gaan we lekker lopen

1. Paula en Gerard:
    30 juli 2014
    Heerlijk verhaal. Mooie foto's toch ondanks rook.We genieten ervan! Kus Paula en Gerard
  2. Joke Kuijs:
    30 juli 2014
    Heerlijk, dat bordje aardbeien met slagroom en French toast. De foto doet mij watertanden. Maar... ik heb in het weekend ook aardbeien (super zoet) met slagroom gegeten. Indrukwekkende foto's, wat een verlatenheid. Ik vind Limmen al verlaten, nu de meeste mensen op vakantie zijn. Waar heb ik het over! Wat spannend om in de nabijheid van bosbranden te zijn. Best eng. Doe voorzichtig en pas goed op je zelf. ik blijf jullie weer volgen. Dikke kus van Joke
    Vandaag twee bakken vuil weggehaald achter de hulsthaag. Het zweet stond in mijn laarzen. maar een douche maakt alles weer goed. Kijk, jullie klimmen en klauteren en mijn sport is de tuin.