Helicoptervlucht en Ground Zero

7 augustus 2018 - New York City, Verenigde Staten

Het was in alle opzichten een gedenkwaardige (wel weer heel erg warme) dag.

Aan het einde van de ochtend hebben we vanaf Pier 6 een helikoptervlucht boven New York gedaan. Alleen het verraste gezicht van Sven maakte het al de moeite (en het geld) meer dan waard maar het was verder ook een  onvergetelijke ervaring. Vanaf pier 6 hebben we een kwartier boven de Hudson gevlogen en genoten van het uitzicht op de stad.

Na de helikoptervlucht zijn we gaan lunchen bij Katz (When Harry met Sally) voor het beroemde broodje pastrami. Erg lekker!

Hierna met de metro naar Ground Zero. Het was zo verschrikkelijk warm onder de grond dat bij het openen van de metrodeuren je de kou naar buiten kon voelen rollen. De airco in de metro stond op standje vrieskast. (Ik zou me kunnen voorstellen dat de Amerikanen met hun brandstofverbruik, verlichting, airco, etc  een groot gedeelte van het wereld-energieprobleem kunnen oplossen.)

We lopen de laatste meters naar Ground Zero en ik zie in gedachten de tv beelden weer voor me. De vliegtuigen die de torens invliegen, de paniek, de instortende gebouwen, de enorme stofwolken, en om daar nu zelf te staan emotioneerde me meer dan ik van te voren gedacht had.

De wereld is na 9/11 aanzienlijk veranderd en de symboliek van deze plek komt behoorlijk binnen. Vooral de Twinpools met op de wanden de namen van de slachtoffers is heel indrukwekkend.  (Behalve de 3000 mensen die direct door de aanslag gestorven zijn, zijn er overigens ruim 5000 overlevenden, hulpverleners en vrijwilligers die aan kanker lijden als gevolg van de toxische stoffen die bij deze ramp zijn vrijgekomen.)

Naast de Twin Pools staat nu, als symbool van kracht, het 541 meter hoge One World Trade Centre. Het hoogste gebouw van Het Amerikaanse continent.

Voordat we ons bezoek aan Ground Zero afsluiten met het 9/11 tribute museum (rustiger dan het ongelooflijk drukke memorial museum) gaan we even wat drinken in het prachtige gebouw van het Westfield World Trade Center. Dit shopping center is ook opnieuw gebouwd na de aanslagen.

Het restaurantje zit vlakbij de ingang van het treinstation en naast een grote Applestore waar net als wij er gaan zitten een groep van ongeveer 20 agenten op 10 meter afstand van ons iets spannends staan te doen met een koffer en een tas. Een van de agenten houdt een rol geel afzetlint in zijn handen.

Gelukkig blijft het bij een langdurig ondervragen van een man en een vrouw en heel veel heen en weer geloop en lijkt het met een sisser af te lopen. De enorme hoeveelheid aanwezige en parate agenten (ook met op hun rug de woorden NYPD counterterrorism) tekent de huidige situatie na de aanslagen en ik vraag me af of ik me nou heel veilig of heel onveilig moet voelen.

We lopen naar Wallstreet (ook daar gebeuren dingen die invloed hebben op de hele wereld dus dat past wel in het gehele plaatje) en van daaruit pakken we de metro terug naar Broadway/Fifth Avenue waar we heerlijk eten bij Eataly gelegen naast het prachtige Flatiron gebouw.

Het heeft geonweerd en geregend maar het is droog als we vanuit Eataly moe maar voldaan teruglopen naar ons hotel.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paula en Gerard:
    8 augustus 2018
    Dag schatten,
    Wat zullen jullie genoten hebben van die helicoptervlucht en wat gaaf dat Sven er niets van wist! Ja ik geloof ook wel dat Ground Zero emotionerend is. Het was een ongelovelijke onmenselijke misdaad.
    Wat leuk dat jullie alsmaar zo lekker eten. Hier is het nu minder warm.
    Kus van ons.
  2. Joke Kuijs:
    8 augustus 2018
    Goh Simone, wat schrijf je toch leuk. Je hebt echt schrijverstalent. Wat doen jullie veel en je valt van de ene verbazing in de andere. Kippenvel bij Ground Zero. Op afstand is het toch anders. Voor ons als thuisblijvers ook heel boeiend. Leuk dat we zo mee kunnen reizen. De zon heeft zich bij ons weinig laten zien. Fijn dat het wat frisser is. ik heb vandaag met Rina gegeten. Ook lekker hoor....spinazie, aardappeltje, ei en een Bretonse gehaktbal. Maar ja...dat is bekende kost, maar jullie krijgen steeds iets verrassend voorgeschoteld. Geniet maar lekker verder. Leuk de foto van Sven in de helikopter. Groeten van Rina moest ik overbrengen....
  3. Suzanne:
    9 augustus 2018
    Wat een indrukwekkende dag moet dit geweest zijn! De geweldige helikoptervlucht en vooral Ground Zero. Mooie foto’s vanuit de lucht.

Inderdaad Simone, je vertelt het allemaal beeldend. Leuk om te lezen!

Geniet van alle bijzondere dingen die jullie beleven!