Top of the Rock

9 augustus 2018 - New York City, Verenigde Staten

Na het ontbijt gaan we eerst met de metro richting Fifth Avenue. We lopen de Trump Tower in (wist helemaal niet dat dat kon). De beveiliging is hier een heel serieuze zaak. Tassen worden gecontroleerd en zwaar bewapende agenten bewaken samen met de (not so)secret service deze pompeuze toren.

Met de roltrap naar boven, veel koper en glim, en een waterval langs een van de marmeren wanden. Toch grappig om gezien te hebben. Melania was helaas niet thuis dus zelf maar even een vruchtensapje gekocht bij de ingang van het Central Park.

Central Park; Lekker door het park lopen (hoewel de voeten daar inmiddels anders over denken) en mensen kijken. Hotdogs eten in de schaduw en de gedenkplaatjes op de parkbankjes lezen. Ook hier is het uitzicht op de stad af en toe betoverend.

Halverwege het park lopen we naar het door velen aangeprezen American Museum of Natural History. Waarschijnlijk is het een prachtig museum als je een werkstuk moet maken of als je een film op gaat nemen met Ben Stiller maar op de afdeling met de dino’s na was ik niet heel erg onder de indruk.

We pakken een terrasje in een klein parkje vak bij de Flatiron Building en overleggen in de schaduw hoe we de laatste uurtjes van onze laatste dag in New York gaan besteden. (Hoewel ik bijna zeker ben dat we hier nog wel een keer terugkomen.)

We gaan ons in het hotel een beetje opfrissen en halen ons fototoestel op. Tot nu toe hebben we veel foto’s met onze telefoons gemaakt van deze fotogenieke stad maar ons avondprogramma behoeft een serieus goed fototoestel.

Eerste plek voor mooie foto’s in de avond:Times Square.

Als we bij aankomst uit de metro weer boven de grond komen ben ik even in de war. Het lijkt wel klaarlichte dag. Zoveel verlichting! Overdag valt dat niet zo heel erg op maar het is nu een gekkenhuis.

Maar de aller- aller- aller-indrukwekkendste plek om foto’s te maken is op de top van het Rockefeller gebouw (de bouw van dit 260 meter hoge gebouw gaf tijdens de grote depressie werk aan meer dan 40.000 mensen). Ook hier is security weer een uiterst serieuze zaak maar we staan toch redelijk snel bij de lift naar boven. In 42 seconden klimmen we met de lift 67 verdiepingen omhoog. We lopen het eerste observation dek op. Op de eerste twee verdiepingen van het uitkijkpunt zijn plastic schermen waardoor je niet erg makkelijk mooie foto’s kan maken, maar als je vanaf het tweede dek met een trap naar het bovenste (derde) dek gaat dan zijn er geen plastic schermen en het was er een stuk rustiger.

We hebben er heel lang gestaan. Dit was letterlijk een hoogtepunt. New York is in alle opzichten een adembenemende stad.