De Titanic, lives matter en Crack Pie

12 augustus 2018 - Washington D.C., Verenigde Staten

Vlakbij ons hotel ligt het Union Station. Ik wilde deze ingang van Washington met jaarlijks meer dan 30 miljoen bezoekers graag nog even bekijken en we besluiten hier ook een snelle brunch te pakken. Het station is heel rustig. Ook de Metro is bijna uitgestorven (en ook lang ziet zo heet als in New York).

Na de brunch pakken we de metro (beetje lage metro. Niels paste er net in) naar het National Geographic Museum voor het verhaal achter het verhaal van de ontdekking van de Titanic. De Titanic is gevonden in de resterende tijd van een geheime zoektocht naar twee nucleaire onderzeeboten die gezonken zijn tijdens de koude oorlog. Om de Russen niet op de hoogte te brengen van deze zoekactie werd dit gedaan onder het mom van een zoekactie naar de Titanic. Feitelijk waren na het vinden van de duikboten nog  maar 12  dagen over voor de zoektocht naar de Titanic die pas in de negende dag werd gevonden.

Bijvangst van het bezoek aan dit museum was een virtuele Tour door de Heilig Grafkerk in Jeruzalem inclusief informatie over de spectaculaire restauratie die in tien maanden heeft plaatsgevonden zonder dat de kerk gesloten moest worden. Geweldig!!!

Na ons bezoek aan het museum lopen we richting de shopping area.

Onderweg, in de omgeving van het Washington Monument zien we de eerste tekenen van de aangekondigde demonstratie. Geblokkeerde kruispunten en heel veel zwaailichten. Er zijn honderden agenten aanwezig in verband met een witte suprematistische demonstratie. De agenten zijn aanwezig op fietsen, lichte motoren, zware motoren, in auto’s en in busjes. Er is constant een helikopter in de lucht. Wij zien alleen de demonstranten van de tegenbeweging. Ze dragen borden met de tekst; black lives matter. De meeste dragen zwarte helmen of gezichtsbedekking en zijn zwart gekleed. Ze bewegen lopend en soms rennend richting het Witte Huis. Het ziet er grimmig uit. (De witten waren waarschijnlijk “outnumbered” want die hebben we niet gezien.) Sven wilde het wel van dichterbij bekijken, wij niet.....

We eten de beroemde Crack Pie van Christina Tosi bij de Milk Bar (Chef’s Table Pastry van Netflix). Na deze Netflix aflevering stond dit op ons “ to do“ lijstje. We werden niet teleurgesteld.

We sluiten onze slentertocht door Washington af met een borreltje bij Del Frisco’s. Nu ik weet dat hier voor een klein fortuin  wijn in de wijnkelder ligt wil ik wel even de wijnkaart zien. Bij Nappa Valley hebben ze in ieder geval een paar goede wijnjaren gehad....flesjes van boven de USD 1000, - zijn geen uitzondering. Zie foto....

Morgen halen we de huurauto op en gaan we de bergen in.

1. Nathalie Scheffer:
    13 augustus 2018
    He vakantiegangers, wij zijn inmiddels weer thuis na 4 wk Vietnam (geweldig) dus heb nu in 1x jullie verslagen tot nu toe kunnen lezen. Leuk om te lezen dat jullie vakantie ook zo geweldig is (wel heel anders dan die van ons😊). Geniet en veel plezier; we blijven jullie nu volgen. 💋
  2. Joke Kuijs:
    13 augustus 2018
    Gisteren tijdens het journaal een stukje gezien van de demonstratie in Washington...moest nog beginnen...en de scheiding van de rechts extremisten en de linkse groep. Het zag er dreigend uit. Ik ben zelf in mei in Belfast geweest in het museum 'Titanic experience'. Daar is het schip gebouwd. Heel indrukwekkend!! Geniet van wat er komen gaat en 'take care'.
  3. Paula en Gerard:
    Hoi lieverds,
    Weer een leuke indruk gekregen van Washington. Op het journaal de demonstraties gezien.
    Amerikanen zijn toch over het algemeen ook niet zo klein.Inderdaad een absurd laag metrodak.
    Is het nog zo warm daar? Heeft de auto airconditioning? Rij voorzichtig en nog veel plezier. Dikke kus.
  4. Elaine Mustari:
    13 augustus 2018
    I look forward to reading about your previous day each morning. Love the pic of Sven in the helicopter with the Statute of Liberty in the background!
  5. Monique, Lennaert, Ilse en Mirte:
    13 augustus 2018
    Bijna niet te geloven dat jullie pas 9 dagen op weg zijn, jullie hebben al zoveel gezien en meegemaakt! Heel gaaf om mee te kijken en te lezen. Geniet ervan en rij voorzichtig 😘